Bravura_djungel_2-1

Bravura Insights

Stärk din rekryteringsstrategi med sociala medier

Idag använder 4 av 5 svenskar sociala medier där Facebook fortsätter att dominera med hela 74% användare. Instagram den kanal som växer snabbast med 20% fler följare än föregående år och idag har varannan svensk ett konto. Hur bör man då tänka kring sin rekryteringsstrategi på sociala medier och finns det några oskrivna regler? 
 
Idag är social media en given kommunikationskanal och the power of social är större än någonsin. Något som också många rekryterare har snappat upp. I en undersökning från Universum Global tycker 35% av tillfrågade HR-chefer att sociala medier är det viktigaste verktyget för att attrahera nya kandidater, till och med viktigare än företagets egna hemsida. Vilka metoder bör man använda och finns det några fallgropar man bör undvika? Här är tips på några områden som vi har identifierat.
 

5 tips inför din rekryteringsstrategi på sociala medier

 
1. Våga testa och göra fel. Om du inte känner din målgrupps användarbeteende på sociala medier så är det viktigt att du börjar göra det för att kunna skapa effektiv kommunikation. När du väl har publicerat ett par inlägg så finns det lätthanterliga analyseringsverktyg i respektive kanal som ger en bra och grundläggande överblick på vilka inlägg som skapar störst engagemang i form av likes och "call to action" exempelvis klick och besök på hemsidan. Här kan du också få ledtrådar i form av vilken demografi dina följare har samt vilken tid på dygnet de är som aktivast.
 
2. Vem är målgruppen och hur ser deras användarbeteende ut? Lär känna din målgrupp och skräddarsy innehållet. I en värld full av information blir vi allt mer selektiva med den information som vi tar in. Därför är det extra viktigt att vara tydlig i din kommunikation och erbjuder ett mervärde som intresserar målgruppen. Gör noggrann research och läs på om din målgrupp, vad tilltalar dem? Ta gärna hjälp av våra guider och få insikter om morgondagens medarbetare på arbetsmarknaden gällande rekrytering och användarbeteenden.
 
 
Hämta guide om morgondagens medarbetare
 
 
3. Fokusera på er viktigaste resurs! För att sprida ert budskap och nå en större räckvidd behöver ni hjälp från er viktigaste resurs - nämligen era medarbetare. Se till att få med dem på tåget genom att utbilda dem i vilka fördelar som finns med sociala medier och ge dem tid och möjlighet att få använda dem. Ju fler medarbetare som är med och delar innehållet, desto större och snabbare spridning. Ett tips för att stärka er employer branding är att bjuda in till bakom kulisserna. Viktigt är att vara genuina enklast genom att låta dina medarbetare använda företagets sociala kanaler, exempelvis där man får följa dem i deras arbetsvardag. Säkerställ att innehållet linjerar med företagets policys och värderingar genom att ta fram tydliga riktlinjer om hur varumärkets värderingar samt hur ni ska framstå och inte framstå. Det är också ett tips för att direkt skapa engagemang och locka Millenials som är värderingsstyrda. På så vis bygger ni också en tydlig och enhetlig bild av ert varumärke. OBS! Tänk på att inte vara för detaljerad då det finns risk att motivation och kreativitet försvinner. Visa tilltro till era medarbetare och lita på att de gör sitt bästa. 
 
4. Hitta balansen i innehållsstrategin. När det kommer till innehållet på företagets Instagram finns det ett par oskrivna regler. Prata om företaget till viss del men skrik inte ut era tjänster och call to actions. Föreställ dig att du och dina följare är på en gemensam middag där din uppgift är att bjuda på dig så att de vill fortsätta träffa dig efteråt. Våga publicera inlägg med ämnen som inte är kopplade till företaget men ändå är relevanta för dina följare. Hitta balansen mellan personlig och professionell för att skapa engagemang hos dina följare. Glöm inte det visuella! En bild säger mer än tusen ord och försök hitta ett bildspråk med en unik layout som matchar med företagets varumärke och identitet, för att sticka ut i dina följares Instagram. Använd bilder med hög kvalitet. Dagens smartphones har avancerade kameror som med lite ljus/kontraststyrka och skärpa liknar foton tagna med kompaktkameror. Var konsekvent i bildernas färger för en sofistikerad output och försök inte att efterredigera allt för mycket. Var autentiskt och våga tänk #nofilter.
 
5. Få spridning med kvalitet och inte kvantitet. Sociala medier är ingen snabblösning utan ett verktyg för att bygga långsiktiga relationer.  Ha tålamod och var beredd på att det krävs ett par månaders intensivt arbete innan resultatet visar sig. Det finns ett par knep för att nå en bredare räckvidd, dock gäller det att vara noggrann i förarbetet och grunda strategin på kvalitet för kvantitet för att få organiska följare. Viktigt är att göra en separat strategi för respektive kanal eftersom det ofta rör sig om olika målgrupper och användarbeteenden. 
 
Social media rekryteringsstrategi
 
 

rekrytering social media