Bravura_djungel_2-1

Bravura Insights

Skapa rätt vanor med high performance habits

av Bravura

Varför lyckas vissa människor och bibehåller sin framgång under lång tid? Av dem som lyckas, varför är vissa olyckliga och andra lyckliga på deras resa? Vad motiverar människor att nå högre nivåer av framgång och vilken typ av vanor, träning och support hjälper dem att utvecklas snabbare? Med rätt vanor kan vem som helst öka sina resultat dramatiskt och bli en högpresterare. Här får du några tips på vägen!

Vi har alla förundrats över dem. Högpresterande toppchefer som stiger upp ur sängen innan solen går upp, går ut och springer en halvtimme och avnjuter sedan en lång frukost för att sedan hoppa upp på cykeln och cykla 3 mil till jobbet och som till råga på allt hinner lämna sina barn på förskola innan klockan slår 8 på morgonen. Till dig som kämpar med att hålla ögonen öppna och ständigt snoozar dig igenom morgonen - det finns hopp! En vana är ett kontinuerligt beteende eller rutiner som man tillslut gör utan att tänka på det och genom att bli medveten och skapa rätt vanor kan din vardag se ut på samma sätt som toppcheferna du beundrar. 

 

66 dagar för att skapa nya vanor

En studie visar att det i genomsnitt tar 66 dagar att lära sig en ny vana och en annan intressant insikt som många inte vet om är att du inte behöver hålla fast vid din vana i sträck för att den ska hålla. Du behöver alltså inte börja om på nytt om du råkar missa en dag eller två. Men hur skapar man då en vana? Alla vanor kan delas in följande tre steg:

1. Trigger - En trigger kan man likna vid en slags ledtråd som hjärnan får när den ska låta beteendet ta över kontrollen. En trigger är alltså själva utlösaren av vanan. Det kan exempelvis vara att man tar på sig träningsskorna varje gång man ska ut och springa. Då är träningsskorna en trigger till vanan att gå ut och springa. 

2. Vanan i sig - Det är alltså själva beteeendet eller rutinen som vi utför utan att tänka det vill säga när hjärnan är avkopplad och vi kan tänka och göra annat under tiden. Om du till exempel yogar varje morgon och tillslut stiger upp ur sängen och lägger fram yogamattan utan att aktivt tänka på att du ska utföra yoga. 

3. Belöning - En belöning är slutdestinationen för en vana och som också gör att vanan överlever. Om vanan inte skulle nå fram till en belöning eller ett mål så skulle vanan inte kvarstå. Det kan vara att din rygg mår bättre efter ett yogapass eller att du fylls av energi av en löprunda. En intressant fakta är att belöningsfasen är den del som prioriteras främst när det gäller spelutveckling. Det är ingen tillfällighet att spel som till exempel Pokemon Go slog igenom med full kraft. 

 

High performance Habits 

Visste du att man med rätt vanor kan öka sitt resultat och bli en högpresterare? Enligt boken High Performance Habits - How Extra Ordinary People Become That Way kan 6 goda vanor som regelbunden träning, support och mental träning kan motivera människor till högre nivåer av framgång samtidigt som de utvecklas snabbare. Men varför ska man aktivt arbeta mot att bli en högpresterare? Här är bara några av fördelarna.

  • Högpresterare är mer framgångsrika och mindre stressade. De behåller kontrollen och distraheras inte av prestationssvackor då de är medvetna om att vägen till framgång sällan är rak. 
  • Högpresterare är nyfikna och vill ständigt utvecklas, vilket öppnar dörrar för tillväxt.
  • Högpresterare är hälsosammare, de äter bättre och tränar mer. De är således mer energifyllda mentalt, emotionellt och fysiskt. Visste du till exempel att topp 5% av högpresterare har 40% högre sannolikhet att träna tre gånger eller mer per vecka. 
  • Högpresterare arbetar passionerat och ser en större mening i sitt jobb. 
  • Högpresterare bidrar med idéer och egna tankar såväl som de är bra på att föra andras talan och föra fram andra idéer lika ofta.

 

6 vanor som skapar hög prestation

1. Var ständigt nyfiken och utveckla dig själv. Sök klarhet i vem du vill vara, hur du vill interagera med andra, vad du vill och vad som skulle få största betydelse för dig .Vilken person vill du vara medan du gör detta? Hur ska jag behandla andra? Vad är mina avsikter? Vad kan jag fokusera på som ger mig en känsla av kontakt och tillfredsställelse? Högpresterare frågar sig inte bara detta en gång, utan hela tiden. Det här är en form av självledarskap och är en av 6 vanor för framgång. Vad gör du för att hålla fokus på det som betyder mest för dig? Vad är du osäker på och hur påverkar det din prestation? Om du förklarade för någon annan, vad gör dig framgångsrik? 

2. Generera energi så att du kan behålla fokus, ansträngning och välmående. För att fortsätta prestera behöver du bry dig om din mentala uthållighet, fysiska energi och positiva känslor på ett väldigt specifikt sätt. Börja göra det du redan vet att du skulle behöva göra för att optimera din hälsa. Du vet redan om det är att träna mer, äta bättre eller sova mer. Skapa ett åtagande och en vana som du kan hålla fast vid. 

3. Lyft syftet med att prestera exceptionellt. Identifiera orsakerna till att du verkligen vill prestera bra. Den här nödvändigheten är baserad på en mix av dina interna standard som identitet, värderingar eller förväntningar och externa krav som sociala skyldigheter, offentliga åtaganden och deadlines. Det handlar inte bara om att veta ditt varför och utan hela tiden ge bränsle till elden så att du känner pressen eller drivkraften för att ta dig dit. Skapa åtaganden genom att välja 3 saker du vill bli exceptionellt bra på. Varför vill du det? Vilka ska du berätta det för och hur ska du påminna dig om detta?

4. Öka din produktivitet i det område du primärt är intresserad av. Fokusera din prestation inom det område där du vill vara expert och vara med och påverka. Du behöver också minimera distraktioner (inklusive möjligheter) som stjäl din uppmärksamhet från det. Hitta de 5 saker du behöver göra för att bli exceptionell på det området och se till att 60 % av din arbetsvecka skall läggas på det.

5. Utveckla inflytande på de personer du omger dig med. Hitta människor i din omgivning och få dem att tro på och stödja dina ansträngningar och ambitioner. Om du inte medvetet utvecklar ett stort nätverk med människor som positivt stödjer dig så kommer stora prestationer under lång tid vara en omöjlighet. Fundera över vilka personer du vill skapa ett inflytande hos och vilka styrkor som utvinns. Hur skulle du kunna inspirera och göra den personen starkare? 

6.Våga att vilja vara dig själv. Visa på mod genom att uttrycka dina idéer, våga agera beslutsamt och stå upp för dig själv och andra, även när du möter rädsla, osäkerhet, hot eller ändrade förhållanden. Mod är inte ett tillfälligt agerande utan en egenskap av val och vilja. Om du skulle vara lite mera du i ditt dagliga liv, vad skulle du göra då? Har du en dröm som du verkligen vill uppfylla? Dela den med människor i din närhet så närmar du dig också att förverkliga den.

simon-migaj-421505-unsplash