Bravura_djungel_2-1

Bravura Insights

Nå rätt kandidater med optimerad annonsering

Datadriven kandidatanskaffning 1600x900

Att nå ut till rätt kandidater är en förutsättning när man rekryterar. Annonsering på jobboards och i sociala medier är för de flesta rekryterare därför givna kanaler. Det finns idag en uppsjö av kanaler att använda och företagen som säljer jobbannonser har olika sätt att positionera sina tjänster. Vissa pratar om den räckvidd de har via partnersajter och nätverk och andra pratar om att de har rätt målgrupp inom specifika områden.

Beroende på vilken målgruppen är så är det viktigt att välja de kanaler som maximerar antalet ansökningar till den tjänst du har ute. Visst är det viktigt med kvalitet och rätt ansökningar, men det är i många fall den stora tratten ansökningar som genererar kvalitativa tillsättningar. Kvantiteten och kvaliteten säkerställer man genom att använda en optimerad mix av annonseringskanaler där man ser till att erbjudandet når ut brett, men viktigast av allt att annonserna faktiskt konverterar.

Värdera konvertering framför räckvidd
Att titta på konvertering i olika steg ger dig värdefull information om styrkorna och svagheterna i din annonseringsmix. Om antalet besökare som konverteras till ansökningar är högt så kan det tyda på att du skrivit en riktigt bra annons och att annonskanalen skickat relevant trafik. Om i sin tur antalet ansökningar som konverterar till slutkandidater eller anställningar är högt tyder det på att kanalen når ut till helt rätt målgrupp.

Samma princip för utvärdering kan användas i sociala medier, men utmaningen där är att även ha stenkoll på hur du når ut till din målgrupp genom rätt targeting. Om det ligger utanför ert kompetensområde så finns många företag att ta hjälp av för annonsering i sociala medier. Exempelvis KSMG, Jobtip mfl.

Välja kanaler
För att skapa en optimerad mix av annonseringskanaler kan du säkerställa att trafiken som kanalerna genererar har olika ursprungskällor. En kanal kanske primärt driver sin trafik via Google, en annan genom sociala nätverk, en tredje genom banners på nyhetssidor. Når annonserna endast ut till kandidater som aktivt söker jobb eller träffar de även passiva kandidater, det vill säga kandidater som inte aktivt söker, men som är öppna för erbjudanden? Ett enkelt sätt att inför ett test se om en kanal är rätt för dig är genom att titta på om de har liknande jobb publicerade på din ort. Om en kanal har en stor andel liknande tjänster publicerade så betyder det oftast att de redan har den typ av besökare du är ute efter.

Utvärdering och inköp
Om ditt behov är att rekrytera flera roller under en längre tid, exempelvis ett år så kan du köpa in en större volym och på så sätt få ekonomiska skalfördelar. Innan du gör det är det viktigt att du utvärderar kanalerna ordentligt. Testa flera kanaler samtidigt, under samma jämförbara period och för samma typ av roller. Säkerställ även en tillförlitlig mätning av kanalerna. Du kan exempelvis sätta upp mätning för utvärdering i ditt ATS (Applicant Tracking System) eller i Google Analytics för att se trafikflöden och konverteringsgrader, från besökare till ansökan till intervju till anställd. Om du inte har den möjligheten så kan du räkna manuellt hur många ansökningar per kanal du fått in och hur många av dessa som i sin tur var kvalitativa ansökningar. Det är en stor fördel att använda din egna mätning för att utvärdera kanalerna och jämföra den mot den statistik som annonsörerna presenterar.

Antal kanaler
Genom att testa flera kanaler samtidigt och testa dem på tjänster som du rekryterar till löpande får du en bild av hur många ansökningar du får in totalt och vilka kanaler som levererar flest ansökningar. Därtill kan du räkna ut hur många ansökningar du faktiskt behöver få in för att göra en tillsättning. Utifrån den datan kan du optimera din mix av annonsering för att säkerställa effektiv annonsering som ger tillsättning varje gång.

Sökbarhet i annonsen
Alla sökmotorer har algoritmer för att lista resultaten efter sökrelevans. Det är därför viktigt att optimera sökorden i din annons. Använd de vanligaste orden för att beskriva en rolltitel i din annons och undvik adjektiv som exempelvis ”driven” i titeln. Få kandidater söker på ”driven” när de letar jobb, de söker på rolltiteln de känner till. Exempelvis är ”Digital Strategist” troligtvis en bättre titel än ”Sharp Online Ninja” och ”Säljare” bättre titel än ”Account Executive”. Utgå från din befintliga data och analys av sökorden som används av målgruppen och använd sunt förnuft för att ta fram SEO-optimerade titlar.

Din rekryteringspartner kan annonsering

Låter det komplicerat med datadriven kandidatanskaffning? Det är det egentligen inte, men det tar tid och resurser att skaffa sig den know how som behövs för att lyckas bygga en effektiv annonseringsmix.

Rekryterings- och bemanningsföretag är experter på att attrahera rätt kandidater för dina specifika behov och kan hjälpa dig att attrahera rätt kandidatmålgrupp.

Det finns över 500 certifierade rekryterings- och bemanningsföretag i Sverige idag och det kan vara en utmaning att ta reda på vilken som är den bästa partnern för dina behov. Därför har vi tagit fram en gratis guide som underlättar för dig i utvärderingen av rekryterings- och bemanningsföretag. I guiden får du frågeställningarna som hjälper dig att se de små, men värdeskapande skillnaderna mellan aktörerna, så att du kan hitta en rätt rekryteringspartner för din verksamhet.

Så utvärderar du rekryterings- och bemanningsföretag

rekryteringstips