Bravura_djungel_2-1

Bravura Insights

Bli högpresterande genom rätt vanor

av Bravura

high performance habits

Vad motiverar människor att nå framgång och vilken typ av vanor och träning hjälper dem att utvecklas snabbare?
Vi har alla förundrats över dem. Högpresterande människor som stiger upp tidigt ur sängen, går ut och springer, kommer tillbaka och avnjuter en lång frukost för att sedan hoppa upp på cykeln och trampa iväg till jobbet och vara bland de första på plats. Till alla som inte har dessa morgonrutiner, de som kanske kämpar för att hålla ögonen öppna, trycker på snooze-knappen några gånger för mycket och sedan stressar för att hinna med - det finns sätt att skapa rätt vanor för att bli högpresterande!

En vana är ett kontinuerligt beteende med rutiner som man tillslut gör utan att tänka på dem. Genom att bli medveten och skapa rätt vanor kan även din vardag se ut på samma sätt som hos toppresterarna du kanske beundrar. Med rätt vanor kan vem som helst öka sina resultat dramatiskt och bli en högpresterare. Här får du några tips som kan hjälpa dig att lyckas!

 

Vanor består av 3 delar

En studie visar att det i genomsnitt tar 66 dagar att lära sig en ny vana. Men hur skapar man då en vana? Alla vanor kan delas in följande 3 delar:

1. Trigger - En trigger kan liknas en slags ledtråd som hjärnan får när den ska låta beteendet ta över kontrollen. En trigger är alltså själva utlösaren av vanan. Det kan exempelvis vara att ta fram löparkläderna varje gång man ska ut och springa. Då är löparkläderna en trigger till vanan att gå ut och springa.

2. Vanan i sig - Det är alltså själva beteendet eller rutinen som vi utför utan att tänka, det vill säga när hjärnan är avkopplad och vi kan tänka och göra annat under tiden. Om du till exempel springer varje morgon och tillslut stiger upp ur sängen och tar fram löparkläderna utan att aktivt tänka på att du ska ut och springa.

3. Belöning - En belöning är slutdestinationen för en vana och det som gör att vanan överlever. Om vanan inte skulle nå fram till en belöning så skulle vanan inte kvarstå. Belöning kan exempelvis vara att du fylls av energi av en löprunda.

 

High Performance Habits

Visste du att man med rätt vanor kan öka sitt resultat och bli en högpresterare? Enligt boken ”High Performance Habits - How Extra Ordinary People Become That Way” kan 6 goda vanor som regelbunden träning, support och mental träning motivera människor till högre nivåer av framgång samtidigt som de utvecklas snabbare. Men varför ska man aktivt arbeta mot att bli en högpresterare? Här är några av fördelarna:

  • Högpresterare är mer framgångsrika och mindre stressade. De behåller kontrollen och distraheras inte av prestationssvackor då de är medvetna om att vägen till framgång sällan är rak.
  • Högpresterare är nyfikna och vill ständigt utvecklas, vilket öppnar dörrar för tillväxt.
  • Högpresterare är hälsosammare, de äter bättre och tränar mer. De är således mer energifyllda mentalt, emotionellt och fysiskt.
  • Visste du till exempel att topp 5% av högpresterare har 40% högre sannolikhet att träna tre gånger eller mer per vecka.
  • Högpresterare arbetar passionerat och ser en större mening i sitt jobb.
  • Högpresterare bidrar med idéer och egna tankar såväl som de är bra på att föra andras talan och föra fram andra idéer.

 

6 VANOR SOM SKAPAR HÖG PRESTATION

1. Var ständigt nyfiken och utveckla dig själv. Sök klarhet i vem du vill vara, hur du vill interagera med andra, vad du vill och vad som skulle få största betydelse för dig. Vilken person vill du vara medan du gör detta? Hur ska jag behandla andra? Vad är mina avsikter? Vad kan jag fokusera på som ger mig en känsla av kontakt och tillfredsställelse? Högpresterare frågar sig inte bara detta en gång, utan hela tiden. Det här är en form av självledarskap och en av 6 vanor för framgång. Vad gör du för att hålla fokus på det som betyder mest för dig? Vad är du osäker på och hur påverkar det din prestation? Om du förklarade för någon annan, vad gör dig framgångsrik?

2. Generera energi så att du kan behålla fokus, ansträngning och välmående. För att fortsätta prestera behöver du bry dig om din mentala uthållighet, fysiska energi och positiva känslor på ett väldigt specifikt sätt. Börja göra det du redan vet att du skulle behöva göra för att optimera din hälsa. Du vet redan om det är att träna mer, äta bättre eller sova mer. Skapa ett åtagande och en vana som du kan hålla fast vid.

3. Lyft syftet med att prestera exceptionellt. Identifiera orsakerna till varför du vill prestera bra. Det handlar inte bara om att veta ditt varför, utan även om att driva på dig själv så att du känner pressen eller drivkraften för att ta dig dit du vill nå. Skapa åtaganden genom att välja 3 saker du vill bli exceptionellt bra på. Varför vill du det? Vilka ska du berätta det för och hur ska du löpande påminna dig om detta?

4. Öka din produktivitet i det område du primärt är intresserad av. Fokusera din prestation inom det område där du vill vara expert och vara med och påverka. Du behöver också minimera distraktioner (inklusive möjligheter) som stjäl din uppmärksamhet från det. Hitta de 5 saker du behöver göra för att bli exceptionell på ditt område och se till att minst 60 % av din arbetsvecka läggas på det området.

5. Utveckla inflytande hos rätt personer som du omger dig med. Hitta människor i din omgivning och få dem att stödja dina ansträngningar och ambitioner. Att ha människor omkring sig som skapar energi och som du kan ge energi tillbaka till är nödvändigt för att bli högpresterare. Börja med att identifiera vilka personer du vill skapa ett inflytande hos fundera på hur du skulle kunna ge tillbaka, inspirera och göra de personerna starkare?

6. Våga vara dig själv. Visa på mod genom att uttrycka dina idéer, våga agera beslutsamt och stå upp för dig själv och andra, även när du möter rädsla, osäkerhet, hot eller ändrade förhållanden. Mod är inte ett tillfälligt agerande utan en egenskap av val och vilja. Om du skulle vara lite mera du i ditt dagliga liv, vad skulle du göra då? Har du en dröm som du verkligen vill uppfylla? Genom att dela den drömmen med människor i din närhet så tar du dig ett steg närmare att förverkliga den.

övrigt