1. BRAVURA
  2. Insights
  3. Träffa Agnes – konsult på Telia i Luleå

Träffa Agnes – konsult på Telia i Luleå

Agnes är företagsrådgivare på Telia i Luleå. Här berättar hon om den härliga teamkänslan och stämningen på kontoret, om möjligheten att utvecklas och klättra internt och om den där första tveksamheten inför att jobba med försäljning.

Vad är det bästa med ditt jobb Agnes?

Det är definitivt mitt team! Teamkänslan är stark och det är alltid bra stämning vilket gör att vi har väldigt roligt här på kontoret. Att jobba i team har gjort att jag utvecklats även på individnivå och vi belönas hela tiden för vårt arbete. Det är motiverande.

Det är också roligt att få bemöta olika typer av kunder. Att förstå dem och kunna erbjuda rätt tjänster som passar just deras behov, säger Agnes .

Som företagsrådgivare är merförsäljning en del av ditt jobb. Vad var ditt första intryck av att jobba som säljare?

Jag kände mig inte alls som en säljare i början och trodde faktiskt inte att jag skulle lyckas få ihop några affärer överhuvudtaget. Mitt självförtroende var ganska dåligt men så fort jag började känna mig bekväm med vad det var vi skulle sälja kom det naturligt. I dag har jag väldigt bra säljresultat och kundnöjdhet, berättar hon.

Alla får också en gedigen utbildning i början med både teori och praktik och det ger en bra grund. Sedan har vi kontinuerligt kortare utbildningar om specifika produkter och liknande för att fräscha upp våra kunskaper, så även om du inte kan något om försäljning innan får du lära dig det på jobbet.

Vad gillar du med försäljning idag?

Jag gillar att jag hela tiden får lära mig nya saker och bli bättre på det jag gör. Nu har jag en hel del återkommande kunder som jag lyckats skapa långsiktiga relationer med. Det är ett stort plus att vi har ett förmånligt provisionssystem så att jag själv kan påverka min månadslön.

Det är här är verkligen en bransch där alla som har rätt inställning kan utvecklas. Jag har till exempel med tiden fått ansvar för våra interna utbildningar och mer administrativa uppgifter. Visar du att du vill finns det stora möjligheter att klättra inom Telia, säger Agnes.

Viktiga egenskaper hos en säljare enligt Agnes

  • Att vara en god lyssnare så att du kan uppfatta och förstå kundens behov.
  • Ha produktkunskap. Om du inte vet vad du säljer tappar kunden förtroendet för dig.
  • Ha en vilja att lära sig. Du behöver inte kunna något innan du börjar, men du måste ha rätt inställning och vilja lära dig.
  • Att inte tappa motivation vid motgångar. Även när det går dåligt måste du kunna rycka upp dig för att inte ta med dig en dålig känsla in i nästa möte.