Bravura_djungel_2-1

News

Från skolbänken på IHM till Team Leader på Bravura

av Bravura

fredriklagI detta blogginlägg lyfter vi fram Fredrik, Account Manager på Bravura Stockholm och IHM-alumni, som berättar om varför du ska söka dig till en säljkarriär på Bravura.

Hej Fredrik! Vad var det som lockade med jobbet som Account Manager på Bravura?
- Under mina studier på IHM jobbade jag extra som mötesbokare på Fastighetsbyrån, som konsult via Bravura. Jag hade ett väldigt gott intryck av både konsultcheferna på Bravura och företagen som Bravura jobbade med. Mitt sista år läste jag i Dublin, Business Management på Dublin Business School, och redan där hade jag Bravura i åtanke när jag fundera på vad jag skulle göra efter examen. Jag kommer tidigare från modebranschen, grossistledet, där produkten var fokus. Något som lockade med det här var att få jobba med försäljning av tjänster. Bravura är i en tillväxtfas där det finns stora möjligheter att klättra, vilket också var en bidragande faktor att jag sökte mig hit.

Du blev snabbt Team Leader för ett av Bravuras säljteam, berätta hur det gick till?
- När jag började här visade jag snabbt att jag ville lära mig så mycket som möjligt och jag fick mycket support från ledare i organisationen och kollegor. När jag hade varit här i fyra månader utlystes en intern roll som Team Leader. Jag kände mig redo för den utmaningen och sökte tjänsten. Jag tror att det var tre saker som gjorde att jag fick rollen; för det första att jag hade en bra och väl förberedd presentation, för det andra att jag kunde berätta hur jag operativt skulle bidra till mitt teams framgång och resultat. Slutligen tror jag att det var positivt att jag var ny på Bravura och med nya ögon såg saker som kunde göras ännu bättre. Här handlar det inte bara om omsättning och hur länge du jobbat här, utan även personlighet och kvalifikationer värderas, vilket jag gillar.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?
- Den största utmaningen är att jag aldrig får tro att jag kan det här. Det gäller att aldrig stanna upp och bli mätt, eftersom jag lär mig nya saker varje dag. Det som skiljer en skicklig säljare från en medelbra säljare är att den skicklige hela tiden orkar vara engagerad, aldrig blir bekväm och hela tiden strävar efter att utveckla sig.

Har du något tips till de som vill söka sig hit eller till säljyrket?
- Ställ dig frågan om du vill det här och tycker att det är kul. Är du intresserad av näringslivet, tänker du i affärstermer? Gillar du att göra affärer? I så fall kommer du att trivas här. Våga också se affärerna långsiktigt, en rekrytering tar 4-6 veckor och en affär kan ta 1-6 månader att driva från A till E. Då gäller det att vara affärsmässig hela vägen.

Vad är roligast med ditt jobb?
- Det är att få vara ute på kundmöten, att se att arbetet ger frukt. När jag träffar en kund som har ett intresse och ett behov finns det inget som är roligare i mitt arbete. Det är få saker som är lika roligt som att träffa kunden och prata affärer, det är det jag drivs av.

Tack för din tid Fredrik!

Nyfiken på att veta mer om att arbeta på Bravura? Besök gärna vår karriärsida.

nyheter