Bravura_djungel_2-1

Bravura Insights

Så attraherar och rekryterar du Generation Z

av Bravura

Under de senaste åren har det pratats mycket om Millennials, födda mellan 1980 och 1995, men nu är det dags för en ny generation att komma in på arbetsmarknaden. De kallas för Generation Z, men även Gen Z, iGen, Centennials och "de digitala infödingarna". De är födda mellan 1995 och 2010 och är generationen med intellektuellt uppvaknande efter 9/11, de som växte upp under rådande finanskris och de som har extrem simultanförmåga till följd av digitaliseringen. Här ger vi våra fem bästa tips på hur ditt företag kan attrahera Generation Z.

Tack vare tidig stimulans av ny teknik har Generation Z skarpa digitala egenskaper som utmärker sig mot tidigare generationer, till exempel användning av sociala medier. Till skillnad från Millennials, där fokus på utbildning varit centralt, är Generation Z inte lika intresserade av att ta lån för studier, utan värdesätter istället personlig utveckling och utbildningsmöjligheter på arbetsplatserna. Generation Z har under sin uppväxt sett Millennials starta upp företag som blivit framgångsrika, allt från smarta appar till sociala portaler och sökmotorer. De tror därför inte att en akademisk utbildning nödvändigtvis är vad som behövs för att bli framgångsrik.

 

Är du intresserad av att veta mer om Generation Z och hur du lockar dem till just ditt företag? 

 

Hämta guide om Generation Z

 

Läs även

Artikel: Fem tips för att attrahera Millennials till ditt företag
Rapport: Insikter om dagens kandidater
Artikel: Dags att välja rekryteringspartner? Här är frågorna som underlättar utvärderingen

generationer kandidatmarknaden