Bravura_djungel_2-1

News

Sommarhälsning och träningstips

av Bravura

Nu inför sommar och ledigheter vill vi passa på att skicka ut en hälsning till alla som sökt jobb via oss i år! Tack för ditt engagemang! Vi hoppas att vi kunnat hjälpa dig i jakten på ditt drömjobb. Vi vill också tacka alla våra fantastiska konsulter, alla grymma rekryter och framförallt våra medarbetare som varje dag kämpar för att vi ska kunna stärka företag genom människor och människor genom jobb. Passa på att njut av sommaren och ladda batterierna inför hösten.

seth-doyle-151916-unsplash

 

En uppmaning till dig som vill träna mer

Inför sommaren vill vi skicka med en uppmaning – passa på att träna mycket! Semestern är ett utmärkt tillfälle att träna mycket och skapa nya vanor. Varför ska jag träna i sommar när jag är ledig, kanske du som läser detta tänker nu. Jo det ska du göra för att skapa nya positiva vanor som du kan hålla i när du är tillbaka på jobbet efter semestern. Det kommer att göra att du mår och presterar ännu bättre!

Träning ökar din prestation på jobbet

Det finns mängder av studier som visar positiva samband mellan god fysisk hälsa och prestation på jobbet och allt fler företag inför träning som frivilligt eller obligatoriskt moment under arbetstid i syfte att främja välmående. Det gör man eftersom man vet att fysisk träning leder till välmående, vilket i sin tur har positiv inverkan på medarbetarnas prestation, vilket i sin tur påverkar bolagens resultat. Så ur ett ekonomiskt perspektiv så är träning och god hälsa positivt för bolagen. Men what’s in it for me, varför ska jag träna mer och hur har det med jobbet att göra? Nedan listar vi några av de mest uppenbara fördelarna med att träna mer och hur de påverkar dig både privat och i yrkeslivet.

  • Du blir piggare och gladare
    Att träna regelbundet gör att kroppen utsöndrar mer endorfiner, ett ämne som minskar ångest och oro och gör att du istället blir piggare och gladare.
  • Du blir mer självsäker
    Detta handlar helt enkelt om din hållning, vilken blir bättre när du tränar mer. Med en upprätt hållning signalerar du mer självsäkerhet. Dessutom så gör din mer upprätta hållning att kroppen frigör testosteron vilket resulterar i att du känner dig stark och beslutsam.
  • Du blir mindre stressad
    När du motionerar så minskar stresshormonet kortisol i kroppen, vilket gör att du blir av med en del inre stress. För att minska stressen i kroppen så kan du göra allt ifrån att träna Yoga till att köra ett intensivt styrkepass på gymmet. Med mer träning kan du minska stressen och hålla dig mer lugn på jobbet.
  • Du sover bättre
    Träningen hjälper till att lätta upp spänningar i exempelvis nacke och axlar. Det gör i sin tur att dina chanser för att sova bättre ökar och du har lättare att få en god natts sömn. Dessutom gör träning att kroppen blir utmattad, vilket gör det lättare att somna.
  • Du får bättre minne
    Mer träning hjälper dig att komma ihåg saker! Den del av hjärnan som reglerar minnet växer faktiskt i samband med att man tränar kondition kontinuerligt. Det gör att du får lättare att minnas och underlättar för dig att lära dig nya saker.

 

Tre snabba tips för att komma igång med träningen i sommar

1. Sätt upp mål med träningen
Vissa drivs av att ha ett  större mål att träna inför, exempelvis ett löplopp eller annan tävling. Andra drivs av att hålla hög träningsaktivitet och märka av ständiga framsteg, gå ner i vikt, bygga muskler eller liknande. Hitta ett mål som passar dig och som får dig att vilja träna! Det viktiga är att målet gör att du tränar regelbundet. Ta hjälp av vänner och bekanta för att komma igång. Om du exempelvis berättar för folk att du ska träna 5 gånger i veckan så kanske det sätter press på dig att faktiskt leverera det. Varför inte posta varje träningspass du genomför på Instagram? Då skapar du vana och du kanske även inspirerar andra att träna mer?

2. Sluta hitta ursäkter
Det går alltid att hitta en anledning att stå över eller skjuta upp träningen. Om du skapar ursäkter för att slippa träna behöver du se till att ändra ditt mindset och bara acceptera att träningen ska bli av. Säg att klockan råkar bli 23:32 en varm sommarkväll och du inte har kommit iväg på ditt träningspass ännu, då innebär det att du behöver sticka ut och springa i sommarnatten. Just do it! Det kanske ska grillas? Då är det inte omöjligt att det råkar bli ett par öl eller vin till maten. Förutse i så fall det och dra på dig löparskorna eller starta träningsappen i telefonen och kör innan det. Du behöver inte köra världens längsta pass den dagen. Huvudsaken är att det blir gjort!

3. Bryt ner målen
Det som ofta gör att man skjuter upp träningen är att det finns en mental spärr som gör att det är svårt att ta tag i träningen. För ja, alla människor tycker faktiskt inte att det är superkul att träna. Många gör det, men andra drivs av känslan som uppnås efter träningen då både kroppen och sinnet skriker av välmående. Man kan förenkla för sig själv genom att bryta ner målet ”att köra ett träningspass” i mindre delmål, vilka leder fram till att du tar dig ut på träningspasset. Ditt första mål för dagen kan exempelvis vara att ta fram löparskorna. När de väl är framme så är ditt nästa mål att byta om till träningskläder. När det är gjort är du ju i princip redan ute och tränar. Då ser du bara till att komma utanför dörren och sen är du igång. Varje gång du känner inre motstånd mot att komma iväg och träna så repetera denna process. Det gör det lättare för dig att vara ihärdig med träningen.

Avslutningsvis

Väl tillbaka efter semestern är det lätt att hamna i gamla hjulspår och det finns en risk att man tappar träningen. Se till att du hittar luckor för att träna före, under eller efter arbetsdagen. För det finns alltid tid för träning om du planerar lite. Du kanske kan springa till eller hem från jobbet? Du kan skippa långa luncher och träna istället. Du hinner troligtvis äta något lite snabbt också och du kommer definitivt att få mer energi.

Använd sommaren för att komma igång med träningen och hitta ditt eget sätt att hålla i dina nya och positiva vanor när du sedan är tillbaka på jobbet. Det kommer göra att du mår och presterar ännu bättre.

Ha en härlig sommar!

//Vännerna på Bravura