Bravura_djungel_2-1

News

Tillbaks på jobbet igen? Så hanterar du övergången från semester till jobb

av Bravura

JohnGuthedPhotography_bravura-137

Har du precis kommit tillbaka till jobbet från semestern och behöver lite extrapepp inför höststarten? Här är några handfasta tips på hur du kan öka din motivation och arbetsglädje. 

 

Så hanterar du övergången från semester till jobb
Ha ett positivt mindset. Din inställning påverkar och präglar allting du gör i livet och så även på arbetsplatsen. En negativ inställning ger ofta en tråkigare vardag och sämre resultat. Lär dig att identifiera negativa tankar och vänd dem till något positivt i stället. Försök sedan att se situationen ur ett rimligt annat perspektiv. Är dina negativa tankar verkligen realistiska eller är de bara hjärnspöken som florerar? Ett konkret tips är att byta ut negativt laddade ord till något positivt. Testa att ändra alla måsten till "jag vill" och se vilken skillnad det gör i din vardag. 

Gör en soft övergång och smygstarta gärna några dagar innan. För att komma in i rätt tempo se till att börja förbereda dig några dagar innan din första arbetsdag. Se över din första arbetsvecka och planera in de aktiviteter som ligger i pipen. Det gör att du får en överblick samtidigt som du känner att du får kontroll över läget och inte behöver panikplanera i sista minuten eller på din första arbetsdag. Många tror att man ökar produktiviteten genom att hålla många bollar i luften men faktum är att multitasking leder till raka motsatsen och är skadligt för hjärnan, ja till och med kan sänka ditt IQAtt stressa och köra in i kaklet på första arbetsdagen är alltså inte att rekommendera. Bearbeta uppgifterna i tur och ordning, lägg sedan in en lagom växel som du sedan ökar successivt. 

Kom in i dina rutiner eller varför inte skapa nya? Ta tillfället i akt att förbättra eller förändra något som underlättar eller tillför något i din vardag. Kanske har du insett att du vill börja leva mer hälsosamt eller att du kanske behöver förändra något i ditt vardag för att du ska må bättre. Se höststarten som en chans att förbättra ditt flow genom att skapa nya rutiner. Kom ihåg att ingenting är omöjligt och att du enkelt kan förändra och skapa nya vanor i ditt liv. Tillhör du skaran som snoozar igenom morgonen och sedan kastar dig upp ur sängen och anländer till jobbet med tandkräm på skjortkragen och mascara på ögonlocket? Varför inte ta tillfället i akt att skapa nya morgonrutiner så att du får bästa möjliga start på dagen? För många innebär semestern en paus från träning som ju är en otroligt viktig del för att vi ska må bra. Försök därför komma igång med dina träningsrutiner så fort som möjligt, helst innan första arbetsdagen. Om det känns tungrott att gå till gymmet varför inte börja med en lättare löprunda eller ett hemmapass på yogamattan för att sedan successivt återgå till din normala träningsnivå. Men glöm för all del inte bort dina semesterrutiner. Ta vara på solen och värmen efter arbetstid och fortsätt med de goda vanor du har haft under semestern som ger dig energi och glädje. Hitta på aktiviteter med familjen, boka en middag med vännerna mitt i veckan eller fortsätt läsa böcker i hängmattan. 

Hitta motivationen och få det där extra pirret i magen. Många tror att förmåner och högre lön resulterar i en ökad motivation men enligt en undersökning som vi har gjort bland våra kandidater får fler större drivkraft och motivation om det finns en djupare mening i jobbet man utför. Det finns alltid ett syfte bakom alla roller oavsett om du är en akutläkare som räddar liv eller en receptionist som är ett företags ansikte utåt. Därför är det viktigt att hitta en mening med det just det jobbet du gör. Steg två är att hitta din personlig drivkraft, dvs. vad är det du får genom att gå till jobbet varje dag? Kanske är det att träffa nya människor som inspirerar dig, känslan av att vara behövd eller att du lär dig lösa problem på ett kreativt sätt. När du har formulerat din personliga drivkraft är det dags att gå igenom dina personliga mål. Om du inte har några mål ännu är det hög tid att skaffa det. Att ha konkreta mål är viktigt för att vi ska känna motivation att ta oss an vägen dit. Kanske är det en drömresa till en paradisö eller en ny bil? När motivationen tryter påminn dig själv om dessa mål och visualisera om hur du kommer att känna när du uppnår dem. 

Uppskatta dina kollegor och glöm inte att visa det. Vi spenderar oftast mer tid med våra arbetskollegor än med vänner och familj. Därför utgör relationen och stämningen på kontoret en stor del för vår motivation och personliga utveckling. Efter en tids semester är det en perfekt tidpunkt att samla ihop kollegorna och göra något kul tillsammans. Varför inte dra ihop ett gäng på en gemensam löprunda eller avnjuta en trevlig middag på en uteservering? Att ha kollegor som man trivs med och kan vända sig till höjer inte bara stämningen utan också motivationen. 

karriär inspiraton