Marknadsför dig själv när du söker jobb
  1. BRAVURA
  2. Insights
  3. Marknadsför dig själv när du söker jobb

Marknadsför dig själv när du söker jobb

Marknadsföring gynnar inte bara företag utan även jobbsökare. Att stå ut som en jobbsökare bland många andra är inte helt olikt att exempelvis locka en konsument till en specifik produkt bland olika varumärken. Konsumenten utvärderar pris vs kvalitet, arbetsgivaren utvärderar sin return-on-investment i en kandidat. Det svåraste för jobbsökare idag är helt klart att nå fram i bruset av ansökningar.

Genom att använda marknadsföringsmetoder i ditt jobbsökande kan du få arbetsgivarnas odelade uppmärksamhet. Här är några tips på hur du jobba mer strategiskt i ditt jobbsökande.

Vilken är din USP?

Det är viktigt att din USP, Unique Selling Point, framkommer klart och tydligt genom ditt CV och personliga brev. Tänk på vad som skiljer dig från andra, och vad en arbetsgivare kommer vinna på att anställa dig. För att lättare hitta ditt "erbjudande" kan du prova att göra en tagline som kristalliserar vad du gör, hur du gör det, och det värde du skapar när du gör det.

Om du söker olika typer av roller eller jobb i olika branscher kommer du att behöva anpassa ditt budskap till olika målgrupper. Ditt CV och personliga brev måste vara relevanta och fokuserade på den specifika rollen, företaget och branschen.

Framhäv fördelarna!

Problemet med många ansökningar är att de listar vad personen har gjort tidigare, utan att förtydliga vad insatsen innebär för den framtida arbetsgivaren och avdelningen. Beskriv inte bara dina tidigare arbetsuppgifter; presentera dina styrkor, förmågor och erfarenheter i bottom-line fördelar för arbetsgivaren.

Försök att sätta dig i arbetsgivarens position och fundera på vem du skulle anställa och hur du skulle gå till väga. Ställ frågan ”what's in it for them?” till dig själv efter varje mening i din ansökan. Fokusera på effekten av din tidigare arbetslivserfarenhet och hur detta är relevant för en framtida arbetsgivare.

Det finns mer än en kanal

Inom marknadsföring används flera metoder, strategier och kanaler för att nå sin målgrupp, och det bör du som jobbsökare också göra. Att utöver en klassisk jobbansökan och synas på professionella nätverk som Linkedin, nyttja även dina privata nätverk till fullo och skapa ett optimerat CV och/eller portfolio som ökar dina chanser att en arbetsgivare får upp ögonen för just dig.

Var självsäker!

Medan arrogans är en oönskad egenskap, kommer du inte att kunna övertyga någon att anställa dig om du inte tror på dig själv. Skildra en positiv can-do-attityd och se till att ditt CV har tillräckligt med exempel på hur du har uppnått resultat och hur detta är relevant för tjänsten du söker. Om du känner till din akilleshäl i din ansökan (till exempel, du saknar erfarenhet eller kompetens) var beredd på att förklara hur du kan övervinna den.