Bravura_djungel_2-1

News

Från HR Meetup till extrajobb på Bravura

av Bravura

Hej Erica! Du jobbar som assistent i Bravuras bemanningsteam. Berätta hur du fick jobbet!
- Jag pluggar femte terminen på Personal, Arbete och Organisation på Stockholms universitet, och på en av våra föreläsningar kom det två representanter från Bravura och berättade om HR Meetup. Då hade det pratats en del i klassen om att det kunde vara bra med ett extrajobb och folk började fundera på vad som händer efter examen. Jag och en klasskompis tyckte att det lät spännande med HR Meetup och att få en verklighetsbild.

På HR Meetup fick vi lyssna på hur bland annat den interna rekryteringsprocessen fungerade och i pausen pratade jag lite med Hanna (Bravuras HR chef, reds. anm.). Plötsligt stod jag och berättade om mitt cv och om mig själv och Hanna nappade på att jag var intresserad av extrajobb. Sedan gick det fort, jag skickade in mitt cv till Hanna, fick en telefonintervju och sedan en intervju några dagar efter. Det gick väldigt snabbt från att jag var på HR Meetup till att jag började här, vilket är väldigt positivt och något jag känner igen i processerna jag arbetar med här.

Vad har du för arbetsuppgifter?
- Jag är bemanningsassistent och det innebär att jag stöttar konsultcheferna i mitt team med att göra cv-urval, hålla telefonavstämningar, boka in intervjuer och ta referenser. Jag arbetar även med en del research, det vill säga att söka upp kandidater i vår databas som jag tror matchar en viss tjänst, utan att de har sökt den. Ofta gör jag det om det är bråttom att hitta en person till ett uppdrag och vi inte har tid att vänta in ansökningar.

Vad är dina karriärmål på lång sikt, har du något drömjobb?
- Jag har alltid tänkt att headhunter skulle vara häftigt. Då skulle jag göra mycket av det jag gör på Bravura nu, fast på en annan nivå. Nu känns det som att nästa steg är att bli konsultchef, jag hoppas på att få den möjligheten redan i sommar när konsultcheferna är på semester. Det vore kul att göra det jag gör nu fast med mer ansvar.

Hur funkar det att kombinera jobb och studier?
- Jag tycker att det fungerar bra, det gäller bara att planera min tid. Det finns en förståelse här för att vi assistenter pluggar, jag jobbar två dagar i veckan och kan ibland dela upp det på halvdagar. Det är värt lite extra planering att få prova på de här arbetsuppgifterna.

Har du något tips till andra som är nyfikna på rekrytering och bemanning?
- Ja, jag tycker att du ska ta chansen att gå på så många event och arrangemang inom HR som möjligt, som exempelvis cv-granskningar eller Bravuras HR Meetup. För det första för att få en inblick i arbetslivet, men också för att skapa nätverk. Jag tror att det är viktigt att börja nätverka så tidigt du kan för framtiden, mycket bygger på nätverk idag och ju tidigare du börjar med det, desto större möjligheter kommer du att ha. Och sen är det alltid trevligt att möta nya människor!