Bravura_djungel_2-1

News

Flow och stresshantering

av Bravura

Morgoninspiration med Hanna och Karin
I förra veckan bjöd två medarbetare på Bravura in till ett frukostseminarium på temat flow och stresshantering. Det var Hanna, Bravuras HR-chef, och Karin, konsultchef och team leader på Bravura, som lyfte upp ämnet stresshantering till diskussion. Stress är ett aktuellt ämne och kanske speciellt såhär i november när många har fullspäckade kalendrar och dagarna bara blir mörkare. Det kan helt enkelt kännas svårare att hämta extra energi i vardagen än vad det gör en solig kväll i maj.

Seminariet började med att vi fick fundera på följande frågor:
Hur många här inne har känt sig stressade den senaste veckan?
• Vad var det som gjorde dig stressad, arbete/privatliv?
• Tog du med stressen hem/till jobbet?
• Tog du dig tid för återhämtning och reflektion?

Fundera på hur du skulle ha svarat på frågorna. Även om stress i viss mängd är naturligt och till och med kan vara positivt är det viktigt att ta symptom på stress på allvar. Vi är olika stresståliga men ingen klarar hur mycket stress som helst – vi går in i väggen. Ta en stund till att fundera på din situation – känner du dig stressad?

Ta stressen på allvar – ta kontroll
Extrem stress, så kallat utmattningssyndrom, kan visa sig som stor trötthet, minnesstörningar, sömnproblem, hjärtklappning, oro och ångest. Det kan också vara mer dramatiska symptom som att få svårt att göra vanliga saker, exempelvis låsa upp en dörr eller orientera sig. Orsaken till utmattningssyndrom är långvarig stress, ofta i kombination mellan arbete och privatliv.

Det finns många tips för att undvika stress, ta kontroll och hitta sätt för återhämtning. Här kommer några av Hannas och Karins tips:
Fokusera på rätt sak, välj bort om du behöver
• Ha struktur: sätt en agenda för dagen, vad är viktigt idag?
• Jobba smart: utnyttja de tekniker och metoder som finns på din arbetsplats
• Ha ett system för att komma ihåg vad du ska göra (inte tio!)
• Se till att ha utrymme för kreativitet och för att stanna upp ibland
• Våga göra fel – gör sedan om och gör rätt
• Ta hjälp i tid om din stress blir negativ. Ibland är det nödvändigt att ändra på arbets- eller livssituationen.

Hoppas att du, oavsett om du upplever stress eller flow, har fått ut något av att läsa den här texten. Det är viktigt att fundera över sin situation då och då, samt att koppla av och koppla ner ibland.

Bild1flow1
Har du en favoritsyssla eller en plats i din vardag som gör dig avkopplad?