Case Study: Telia Company

CASE STUDY: TELIA COMPANY

”Telia Company är ett stort och tryggt företag där det hela tiden händer mycket saker. För att trivas här så behöver man gilla förändring och se fram emot möjligheterna med att vara med och förändra!”

Samarbetet mellan Telia Company och Bravura

Bravura samarbetar sedan 2012 med Telia Company och förser dem med kompetens inom området Professional Services. Under åren har samarbetet växt och vi har gjort fler än 500 tillsättningar.

Om företaget

Telia Company är den nya generationens telekomföretag som förser Sverige med digital infrastruktur och kommunikationslösningar som för människor närmare varandra. Med över 5 000 anställda i Sverige och 20 000 globalt är de en ledande spelare inom telekom.

Hemsida: www.teliacompany.com
Verksamhet: Telekom
Syfte: "Bringing the world closer"

Om samarbetet - Customer service i fokus

Bravura levererar konsulter inom området Professional Services till Telia Company. De flesta av våra konsulter jobbar inom kundtjänst och med 1st line support. Inom funktionen Customer Service Delivery servar de dagligen kunder, både privatmarknaden, företag och offentlig sektor. Det är totalt 1500 medarbetare som jobbar inom den funktionen. Bara på privatmarknaden har Customer Service Delivery mellan 6-7 miljoner kundkontakter varje år.

Område: Professional Services
Roller: Kundtjänst och 1st line support , profiler med 0-8 års erfarenhet
Tjänst: Hyr först, rekrytera senare

Jag upplever Bravura som intresserade, närvarande och snabba. De vill mycket och är alltid fullt engagerade i samarbetet. Under vårt långvariga samarbete har de utvecklats från en liten spelare till en så kallad preferred supplier."

- Jonas Klang, People Partner, Telia Company

Söker människor som vill vara med och förändra

Telia Company är ett välkänt varumärke med ett starkt employer brand. De jobbar aktivt med marknadsföring och söktrycket till dem är högt. Utmaningen har hittills inte handlat så mycket om att få kandidater att söka. För dem är det viktigaste att hitta rätt talanger, människor som delar deras värderingar, passar in i företagskulturen och vill vara med på deras resa.

Vikten av att hitta rätt människor

Jonas Klang är People Partner på Telia Company och är en av våra kontaktpersoner i samarbetet. Han berättar för oss om hur de ser på utmaningarna med kompetensförsörjning. För dem är företagskultur och deras värderingar helt centralt när de tar in ny kompetens. Det är viktigt att medarbetarna delar värderingarna och vill vara med och bidra i en miljö som präglas av bumpy roads och ständig förändring.

”Telia Company är ett stort och tryggt företag där det hela tiden händer mycket saker. För att trivas här så behöver man gilla förändring och se fram emot möjligheterna att vara med och förändra!” 

Värderingsstyrd organisation

Med ledorden Dare – Care – Simplify styr de verksamheten framåt. Som med alla värdeord så syftar de till att hjälpa såväl medarbetare som ledning att fatta rätt beslut och ta rätt riktning för bolaget. På Telia Company är dessa inte bara ord utan något man lever efter. Därför är det extremt viktigt för dem att hitta personer som passar in i företagskulturen som präglas av innovation och konstant förändring.

Dare
Care
Simplify

Vem söker Telia Company?

För att lyckas som extern rekryterare är det helt avgörande att på djupet förstå både kundens affär och företagskulturen. Det är nödvändigt för att lyckas matcha rätt personer utifrån såväl kompetens och erfarenheter som personliga egenskaper och värderingar.

Förstå affären, företagskulturen och profilen

Gabrielle Svensson  är rekryteringschef på Bravuras kontor i Göteborg och ansvarar för samarbetet där. Efter att ha gjort över 100 tillsättningar i samarbetet är Gabrielle expert på profilen som Telia Company söker och vet vad som krävs för att det ska bli lyckade matchningar.

Profilen och uppdraget


Om profilen - Avrop

 

En Telia-profil

Gabrielles beskrivning av en typisk Telia-profil är en person som är förändringsbenägen, driven och kundfokuserad. Kundfokuset är en vital del och för att fungera i rollen behöver man vilja jobba med kundrelationer och ha det som huvudinriktning i karriären.

”Det händer mycket saker hela tiden, kandidaterna ska vilja vara med och driva förändring! Det är något som vi som rekryterar behöver vara tydliga med eftersom det är en så integrerad del i kulturen och affären.”

Gabrielle Svensson, Bravura

 

Konditionsträning utomhus – högt tempo


Börja som konsult med möjlighet att bli överrekryterad

I samarbetet börjar alla sina uppdrag som konsulter via Bravura. Det är ett upplägg som ger både medarbetaren och Telia Company möjlighet att testa på en anställning. Att jobba som konsult innebär samma trygghet som en vanlig anställning och stärker karriärmöjligheterna framåt med ett utökat nätverk för framtida möjligheter.  Läs mer om hur det är att jobba som konsult via Bravura. Emellanåt har Telia Company som ambition att rekrytera över konsulter som presterar extra bra, som själva vill stanna kvar och som trivs i företagskulturen. Som konsult kan man självklart välja att byta anställning eller att stanna kvar på Bravura. 

Två företag som bryr sig


Två företag som bryr sig

Att börja som konsult via Bravura och jobba på uppdrag hos Telia Company innebär att man har sina kollegor och sin chef hos dem samt en konsultchef hos Bravura som stöttar i alla HR-relaterade frågor. Man har i praktiken två företag som bryr sig om att man ska må bra och lyckas i jobbet.

Tips till dig som vill jobba på Telia Company

Efter att ha gjort många tillsättningar till Telia Company så har Gabrielle och alla andra involverade rekryterare bra koll på vad man bör tänka på för att lyckas landa ett uppdrag hos dem. Här är 3 tips för hur du får jobb hos Telia Company!

Håll dig uppdaterad om nya möjligheter
Var nyfiken och ställ frågor
Lyft fram dina styrkor med konkreta exempel

Fick jobb inom 24h

Läs mer om Norea som blev konsult hos Bravura. Under våren 2020, mitt under pågående pandemi fick hon snabbt jobb som konsult hos Telia Company.

Läs mer

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa till?

Vi hjälper företag och organisationer att hitta rätt kompetens genom rekrytering och bemanning. Vårt fokus är Next Gen Professionals, talanger med 0-8 års erfarenhet inom områdena IT/Tech, Business Administration och Sales & Customer Support. 

Läs mer